الأقباط متحدون - د.هاني راجي: لو قرأت حاجة مسيئة لدينك تجاهلها ولا تعطيها دعاية مجانية انا ضحكت علي كلام مبروك عطية عن المسيح.. نجيب ساويرس: سخريته من المسيح لم تضحكني !
  • ٠٢:٣٧
  • السبت , ١٣ اغسطس ٢٠٢٢
English version

د.هاني راجي: لو قرأت حاجة مسيئة لدينك تجاهلها ولا تعطيها دعاية مجانية انا ضحكت علي كلام مبروك عطية عن المسيح.. نجيب ساويرس: سخريته من المسيح لم تضحكني !

محرر الأقباط متحدون

أخبار وتقارير من مراسلينا

٣٤: ١٢ م +00:00 UTC

السبت ١٣ اغسطس ٢٠٢٢

هاني راجي ونجيب ساويرس
هاني راجي ونجيب ساويرس

كتب - محرر الاقباط متحدون
قال د.هاني راجي رئيس قسم القلب السابق بمعهد القلب :" طبعا عندي احترام عميق لمعتقدات الناس كلها، زي اي حد محترم، بس احسن شئ لو قرأت ان فيه حاجة مسيئة لدينك انك تتجاهلها! لا تعطيها دعاية مجانية.

مضيفا في تغريدة :" مين سلمان رشدي او غيره يقدر يسئ الي دين بحجم الاسلام؟ فكر كويس قبل ما تنفعل، يمكن تلاقي كلامي معقول، انا ضحكت علي كلام مبروك عطية عن المسيح.

ورد على تغريدة راجي رجل الاعمال نجيب ساويرس قائلا :" انا مضحكتش.
ويذكر أنه تم تحديد جلسة يوم 21 سبتمبر ضد الشيخ الازهري مبروك عطية بتهمة ازدراء الاديان، وذلك بعدما اثارت تصريحات الداعية الازهري، غضب الملايين في مصر.

حيث سخر عطية  من السيد المسيح، وقال نصا في مقطع فيديو :"  اتحدى ابراهيم عيسى لو قال ربع اللي قاله في القران الكريم، كل كلمة في الموعظة على الجبل لسيدنا عيسى، بلا السيد المسيح بلا السيد المريخ .